GASTERRA Celebra el dia de la Gastronomia Sustentable.

El Centre de Gastronomia de la Universitat d’Alacant GASTERRA ha triat el dia 18 de juny declarat per les Nacions Unides Dia de la gastronomia sustentable, per a presentar la pròxima edició del seu Màster d’Arrossos i Alta cuina Mediterrània Aplicada.

Amb la celebració d’aquest dia es pretén promoure uns hàbits alimentaris que inclouen la producció, preparació i consumició d’aliments més respectuosos amb el medi ambient i amb les tradicions locals. De la mateixa manera, la gastronomia sustentable contribueix al desenvolupament econòmic local i té un paper fonamental en la promoció del desenvolupament agrícola, la nutrició, la seguretat alimentària, la producció sustentable d’aliments i la conservació de la biodiversitat.

Aquests principis coincideixen de ple amb els plantejaments que el Màster d’Arrossos i Alta cuina Mediterrània de la Universitat d’Alacant ha seguit des dels seus inicis, ja que el seu alumnat ha tingut oportunitat d’accedir a la interpretació del territori a través dels productes que en ell es conreen, d’incidir en la importància de preservar el patrimoni culinari tradicional i la necessitat de conèixer i valorar els productes de proximitat.

Els estudiants han realitzat visites formatives a espais relacionats amb la cultura gastronòmica Mediterrània: camps d’arròs, vinyes, espais de producció agroalimentària, etc. De fet, el màster, arrenca amb una visita al parc natural de la Marjal de Pego Oliva on es produeix un arròs de qualitat i s’està treballant en la producció d’arròs ecològic i la recuperació de varietats locals que havien desaparegut, com l’arròs bombó. Igualment l’alumnat ha tingut oportunitat d’observar el funcionament del Consell Regulador de la Denominació d’Origen Arròs de València i de conèixer de primera mà la importància del cicle de l’arròs al parc natural de l’Albufera, basat en un complex sistema tradicional de cultiu i d’organització de reg.

De la mateixa manera han estudiat les herbes culinàries que tradicionalment es produïen en el nostre territori (el consum del qual en l’actualitat està desapareixent en les nostres taules) gràcies al professorat de l’Estació biològica i jardí botànic de Torretes, una estació d’experimentació i recerca gestionada per l’Institut Universitari de Recerca CIBIO, juntament amb la Universitat d’Alacant.

Els alumnes d’aquest màster, han comptat amb professorat altament qualificat que treballa en Recerca, desenvolupament i innovació, així com amb una nodrit grup de professionals de referència que els han introduït en el coneixement de la història, les tradicions culinàries i el paisatge vinculat a les produccions.

Enfront dels fogons, han pogut realitzar les seves pràctiques de la mà de xefs guardonats amb estrelles Michelin com: Quique Dacosta, Kiko Moya, Alberto Ferruz, Susi Díaz, María José San Román, Nazario Cano i Cristina Figueira, que els han aportat la seva particular visió del món gastronòmic.

El Màster ja ha obert la preinscripció per a la seva segona edició, es pot consultar la informació en la pàgina https://masterarrocesyaltacocina.ua.es

Aquest màster ha comptat amb la implicació d’institucions com Turisme Comunitat Valenciana que ha participat amb ajudes a l’estudi. També han col·laborat els ajuntaments de Dénia, Benidorm, Altea, Torrevella, Alacant i Pego facilitant beques formatives o col·laborant amb el desenvolupament del Màster, així com la Càtedra Carmencita d’Estudis del Sabor Gastronòmic, càtedra fruit d’un conveni de col·laboració entre la Universitat d’Alacant i l’empresa exportadora d’espècies Carmencita.
En paraules del director de GASTERRA, el catedràtic d’història de la ciència Josep Bernabeu: “És necessari educar perquè totes les parts de la cadena, productors, sector públic i privat, donen suport al consum de productes alimentaris sustentables, afavorint l’ús eficient dels recursos i com diu l’ONU protegint els valors culturals, l’herència i la diversitat culinària. L’objectiu ha de ser apostar per una gastronomia cinc estreles, sustentable, saludable, segura, satisfactòria i social”.